Restemad kan spises koldt, men ønsker du at genopvarme din restemad skal du sørge for, at maden gennemvarmes til en temperatur på mindst 75 grader.

Nedfrysning
Stort set alle madvarer kan fryses ned og gemmes til senere, hvilket gør fryseren til en rigtig god hjælp til at undgå madspild. Hvis du handler større mængder mad ind, end du kan spise i løbet af ugen, fx større mængder af kød, fisk, brød og boller, frys da dine madvarer ned i passende portionsstørrelser. Fersk kød og fisk fryses ned med det samme, med mindre du tilbereder det samme dag – så reducerer du risikoen for udvikling af bakterier i kødet. Det anbefales altid at ompakke fersk kød og fisk i emballage, der er godkendt til madvarer, inden det fryses ned. Pak madvaren i fryseposer eller tætsluttende frostbeholdere og sæt en label på pakken, skriv hvad der er i den og datomærk den. Sørg for at fryse i så tynde lag som muligt. Det fylder mindre i fryseren, og det tør hurtigere op.

Optøning
Tag gerne dine frostvarer op dagen før, du skal bruge dem, og stil dem direkte i køleskabet på et underlag. Du undgår herved, at madvaren tilføres unødvendige bakterier undervejs i optøningsprocessen, og samtidig er det mest økonomisk at tø de frosne madvarer op i køleskabet.

Genindfrysning
Hvis du har taget mad ud af fryseren og alligevel ikke får brug for det, kan det meste genindfryses. Hvis maden ikke er tøet op, kun delvist optøet eller kun lige akkurat er tøet op, lægges den bare tilbage i fryseren. Hvis maden derimod har ligget til optøning på køkkenbordet (maks. 2 timer), og derved er blevet varm på overfladen, skal den tilberedes og køles hurtigt ned, før den kan lægges tilbage i fryseren. Optøet fisk og skaldyr, frugt, grønt og brød er ikke velegnet til genindfrysning. Fisk og skaldyr er letfordærvelige mens frugt, grønt og brød mister smag, og konsistensen forringes. Generelt kan du ved genfrysning risikere, at kvaliteten og den kulinariske oplevelse forringes.